نظر طب سنتي راجع به يبوست يا همان ام الامراض

مكاني براي خلوت كردن با يك ديجيتال ماركتر

نظر طب سنتي راجع به يبوست يا همان ام الامراض

۲۰ بازديد

يبوست داريد؟

يبوست هنگامي رخ مي‌دهد كه دفعات اجابت مزاج كاهش يافته و خارج شدن مدفوع از بدن سخت مي‌شود. اين حالت اكثرا هنگاميكه تغيير در سبك زندگي يا رژيم غذايي ايجاد شود و يا مصرف فيبر كاهش يابد، اتفاق مي‌افتد. در علوم پزشكي، هنگاميكه دفعات اجابت مزاج در طول هفته كمتر از سه مرتبه باشد، گفته مي‌شود كه فرد دچاريبوست شده است. البته اين عدد، فقط يك مقدار استاندارد و سرانگشتي بوده و بين افراد مختلف، فرق دارد. ممكن است فردي چندين مرتبه در طول روز اجابت مزاج كرده و يا فرد ديگري در هر هفته يك الي دو مرتبه روده‌ي خود را تخليه كند. اما به صورت عمومي، اين عدد، معادل 3 در نظر گرفته مي‌شود.

فارغ از الگوي تخليه‌ي روده در هر فرد، يك چيز قطعيت دارد: هر چقدر فاصله‌ي بين اجابت مزاج بيشتر باشد، مدفوع خشك‌تر بوده و دفع آن سخت‌تر شده و دفع آن دشوارتر مي‌شود. عموما يبوست را به مولفه‌هاي زير تشخيص مي‌دهند:

  • مدفوع خشك و سخت باشد
  • اجابت مزاج همراه با درد بوده و در ناحيه‌ي شكمي نيز درد احساس شود
  • فرد احساس كند كه كامل تخليه نشده باشد
بنابراين، علاوه بر در نظر گرفتن دفعات تخليه‌ي روده، فرد بايد عوامل فوق را در نظر گرفته تا مطمئن شود كه مبتلا به اين عارضه بوده و بايد به دنبال درمان يبوست باشد.

يبوست چقدر و در بين چه كساني شايع است؟

اين بيماري يكي از شايع‌ترين مشكلات دستگاه گوارش در سرتاسر جهان بوده و سالانه بيش از 2.5 ميليون نفر، براي درمان يبوست به پزشك مراجعه مي‌كنند. اگرچه اين بيماري در بين اكثر افراد و اكثر گروه‌هاي سني رايج است، اما در چند حالت ممكن است كه تبديل به يك بيماري حاد شده و نگران كننده شود:

  • در سنين بالا: از آنجايي كه با افزايش سن، ميزان فعاليت بدني افراد كمتر شده و متابوليسم آن‌ها كند مي‌شود، احتمال ضعيف شدن عضلات روده بيشتر بوده و ممكن است يبوست در اين افراد مشكل ساز شود.
  • زنان: به دليل تغييرات هورموني خصوصا هنگاميكه بارادار هستند و يا پس از زايمان، احتمال بروز اين حالت بيشتر مي‌شود. هنگاميكه نوزاد در رحم بانوان قرار دارد، به دليل فشار آمدن به ارگان‌هاي ديگر (خصوصا روده)، احتمال كند شدن و يا بند آوردن مسير روده، وجود دارد.
  • عدم مصرف فيبر: فيبر نقش موثري در عملكرد صحيح سيستم گوارش دارد (بعدا به اين موضوع خواهيم پرداخت).
  • مصرف داروهاي خاص
  • بعضي از بيماري‌هاي عصبي يا گوارشي.
در تمامي موارد فوق، درمان يبوست قاعده و اصول خود را داشته كه به آن‌ها خواهيم پرداخت.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.