مطالبي كه بايد درباره كرونا بدانيد

مكاني براي خلوت كردن با يك ديجيتال ماركتر

مطالبي كه بايد درباره كرونا بدانيد

۱۱ بازديد

ويروس كرونا چيست؟

اولين بار، در سال 1965 ميلادي، نوعي ويروس مشاهده گرديد كه بين انسان و حيوان مشترك بود. در اواخر همان دهه‌ي ميلادي، ويروس‌هايي ديگري نيز مشاهده گرديد كه شبيه به همان ويروس اول بود. محققان متوجه شدند كه اين ويروس‌ها همگي از يك خانواده بوده و از آنجاييكه شاخك‌هايي شبيه به تاج داشتند، اين خانواده را كرونا ناميدند. كرون به معناي تاج بوده و كرونا به معناي تاجدار. اين خانواده عموما در دستگاه تنفسي حيوان و انسان لانه كرده و تكثير مي‌شود. اين ويروس (همانند تمامي ويروس‌ها)، قابليت جهش داشته و خود را با محيط اطراف تطبيق مي‌دهند. بعضي از جهش‌ها باعث كاهش قدرت و بعضي از جهش‌ها نيز باعث افزايش قدرت آن‌ها مي‌شود.

كرونا چگونه به وجود آمد؟

متخصصان بر اين باورند كه خفاش منشا پيدايش SARS-CoV-2 بوده است. اين عقيده زماني تقويت شد كه تحقيقات نشان داد، منشا پيدايش بعضي از بيماري‌هاي تنفسي مشابه، همانند مرس (كه در خاورميانه مشاهده گرديد) و سارس نيز همين خفاش بوده است. تا آنجاييكه تحقيقات اجازه داد، مشخص گرديد كه اولين بار، اين ويروس در قسمتي از ووهان (چين) مشاهده گرديد كه كه در آنجا، حيوانات بدون پختن و بصورت خام به مصرف مي‌رسيدند و اين حيوانات نيز از بازارهاي محلي، تهيه مي‌شدند. در بعضي از مغازه‌هاي اين شهر، حيوانات ممنوعه از جمله مار، خرس وحشي، راكون و به نقلي هم مورچه‌خوار فروخته مي‌شد.

در زمان شروع پاندمي كرونا در ووهان، فصل فروش خفاش به اتمام رسيده بود. به همين جهت نيز بعضي از محققان، ريشه‌ي اين ويروس را در حيوان ديگري به نام مورچه‌خوار دانسته‌اند. بعضي از مدل‌هاي كرونا كه برروي مورچه‌خوار اثر كرده و در بدن آن حيوان قابليت بقا و تكثير داشتند، تشابه زيادي به ويروس SARS-CoV-2 داشته و بنابراين، اين فرضيه نيز مورد تاييد بعضي از كارشناسان قرار گرفت. به هر حال، باورها بر اين است كه خوردن آن حيوان به صورت خام (چه خفاش و چه مورچه‌خوار)، باعث شد كه اولين ويروس SARS-CoV-2 وارد بدن انسان شده و زنجيره‌اي از اتفاقات را به دنبال داشته باشد.

اما آنچه كه بديهي است، اين است كه اين ويروس توانسته با جهش‌هاي متوالي و بعضا خطرناك، تبديل به بيماري مشتركي ميان انسان و حيوان گرديده و از بدن حيوانات به بدن انسان منتقل شود. بعد از تطبيق ساختار اين ويروس با بدن انسان (قابليت بقا و تكثير در بدن انسان) و همچنين بخاطر قدرت سرايت بالا، پاندمي كرونا در سرتاسر جهان، ايجاد شد.

جهش هاي شناخته شده ي كرونا كدام هستند؟

اولين ويروس از خانواده كرونا، در سال 1965 ميلادي شناسايي گرديد. كرون به معناي تاج بوده و از آنجايي كه اين خانواده‌ي ويروس شاخك‌هايي شبيه به تاج دارند، نام آن‌را كرونا و يا تاجدار ناميده‌اند. اولين ويروس شناسايي شده اين خانواده كه بر بدن انسان اثر داشت، اثر خطرناكي نداشته و فقط باعث ايجاد علائمي شبيه به سرماخوردگي مي‌شد. در آخر همان دهه‌ي ميلادي، محققان متوجه شدند كه علاوه بر آن ويروس (اولين ويروس كشف شده از اين خانواده)، چندين مدل ديگر نيز وجود داشته كه همگي ظاهري مشابه با يكديگر دارند و مي‌توانند هم در بدن حيوانات و هم در بدن انسان‌ها زنده بمانند.

تحقيقات امروزه نشان داده است (تا به امروز) كه هفت ويروس از خانواده‌ي كرونا و يا تاجداران، مي‌توانند بر روي انسان اثر بگذارند. از اين چند مدل، تا كنون سه مورد از آن‌ها در سطح كشور و يا كشورها پخش شده‌اند. در سال 2002 ميلادي، اولين مورد سارس در قسمت‌هاي جنوب چين مشاهده گرديد كه به سرعت در 28 كشور جهان، پخش شد. در مدتي كمتر از 2 سال، بيش از 8 هزار نفر به اين بيماري مبتلا شدند و از اين ميان، 774 نفر فوت كردند. اين مدل كرونا يا همان سارس، علائمي از جمله تب، سردرد، اختلال تنفسي و سرفه را به همراه داشت.

در سال 2012 ميلادي و در كشور عربستان، گونه‌ي جديد از اين ويروس مشاهده گرديد كه نام مرس MERS به آن اختصاص داده شد. اكثر كساني كه به اين بيماري مبتلا شدند، يا ساكن عربستان بودند و يا در آن زمان، سفري به اين كشور داشتند. اين بيماري، در مقايسه با بيماري سارس، قدرت سرايت كمتري داشت، اما مرگبارتر بود و باعث فوت 858 نفر گرديد. اين در حالي است كه تنها، نزديك به 2،500 نفر به اين بيماري مبتلا شده بودند. علائمي كه مرس در بيماران ايجاد مي‌كرد، مشابه بيماري سارس بود، اما در بعضي موارد با از كار انداختن كليه، صدمات جدي‌تري به بدن انسان مي‌رساند.

در سال 2019 ميلادي نيز آخرين عضو اين خانواده، يعني كوويد-19 شناسايي شد كه تا كنون، چندين و چند جهش داشته است. تمامي جهش هاي اين بيماري توسط تست كرونا در منزل قابل شناسايي است.

علائم و نشانه هاي ابتلا به ويروس كرونا چيست؟

اگر علائم جدي و خطرناك بيماري كرونا در فرد بروز پيدا كند، توصيه مي‌شود هرچه سريعتر به پزشك مراجعه شود.

علائم متداول

  • تب
  • سرفه خشك
  • خستگي

علائم كمتر رايج

  • درد
  • گلودرد
  • اسهال
  • تورم
  • سردرد
  • از دست دادن قدرت بويايي و چشايي
  • تغيير رنگ پوست انگشتان

علائم جدي و خطرناك

  • سختي و تنگي تنفس
  • درد و فشار در ناحيه‌ي قفسه سينه
  • از دست دادن قدرت تكلم و راه رفتن

اگر علائم جدي و خطرناك بيماري كرونا در فرد بروز پيدا كند، توصيه مي‌شود هرچه سريعتر به پزشك مراجعه شده و براي تست كرونا در منزل اقدام كرد.

تست كرونا چيست؟

چندين تست براي تشخيص كرونا وجود دارد. در دسته‌بندي كلي، اين تست‌ها را به تست‌هاي تشخيصي و تست‌هاي آنتي‌بادي. تست‌هاي تشخيصي براي تشخيص وجود ويروس فعال كوويد-19 انجام گرفته و با توجه به نتيجه‌ي آن، فرد بايد ساير اقدامات پيشگيرانه و يا درماني انجام دهد. تست‌هاي مولكولار و آنتي‌ژن از نوع تشخيصي بوده و وجود اين ويروس فعال در بدن را نشان مي‌دهد. نمونه‌گيري اين دو تست با استفاده از مخاط بيني، گلو و يا بزاق دهان استفاده مي‌شود.

هنگام مواجهه با هر بيماري، سيستم ايمني بدن واكنش نشان داده و موادي را توليد مي‌كند تا عامل نفوذي را از بين ببرد. اين ماده‌ي توليد شده يا همان آنتي بادي بعد از هر بيماري در بدن انسان توليد مي‌شود. در تست‌هاي آنتي بادي، حضور اين ماده در بدن بررسي مي‌شود. اين تست، بر خلاف تست‌هاي تشخيصي، براي شناسايي ويروس فعال در بدن، استفاده نمي‌شود. اين ماده، براي توليد و تكثير در بدن، نياز به زمان چند روزه (و حتي تا چند هفته) دارد و به همين جهت نمي‌توان از آن براي تشخيص ويروس فعال در بدن، استفاده شود.

تست كرونا در محل

آزمايش كرونا در منزل

همانطور كه بيان شد، تست كرونا در منزل در دو مدل آنتي بادي و تشخيصي انجام مي‌شود. تست‌هاي تشخيصي با استفاده از مخاط بيني انجام شده و تست آنتي‌بادي با استفاده از نمونه‌ي خون انجام مي‌شود. در ادامه، هر دو روش توضيح داده خواهد شد. پس از رزرو نوبت، متخصصان به همراه كيت‌هاي مورد نياز به محل شما مراجعه كرده و يك يا هر دو تست زير را انجام مي‌دهند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.