آيا ercp براي سلامتي افراد خطرناك است؟

مكاني براي خلوت كردن با يك ديجيتال ماركتر

آيا ercp براي سلامتي افراد خطرناك است؟

۷ بازديد

درمان با استفاده از ERCP يكي از شاهكارهاي پيشرفت تكنولوژي در زمينه سلامت و درمان است. در اين روش درماني از دو دستگاه آندوسكوپي و راديولوژي به صورت همزمان استفاده ميشود. مزيت اين روش، نياز نداشتن به بيهوشي بوده و در آن تنها از مقداري مسكن استفاده ميشود. اگرچه اين مسكن‌ها باعث ايجاد حالت خواب آلودگي در فرد ميشوند، اما بيهوشي و معايب آن را به همراه ندارد. اما ببينيم كه ERCP چگونه انجام ميشود؟

درمان ERCP چگونه انجام ميشود؟

در درمان ERCP، بيمار به پهلو بر روي تخت دستگاه راديولوژي خوابانيده شده (بعد از مصرف مسكن) و لوله‌ي باريكي از طريق دهان، وارد معده و سپس به اثني عشر و دهانه‌ي لوزالمعده ميرسد. اين روش، براي بررسي داخل معده،اثني عشر و لوزه المعده كاربرد دارد. تا بدينجاي كار، لوله‌ي آندوسكوپي كه مجهز به يك دوربين است، وارد دستگاه گوارش شده و متخصص، از طريق يك مانيتور با كيفيت همه چيز را مشاهده ميكند. يعني در مرحله‌ي اول، بازديد چشمي در نقاط انجام خواهد شد.

در مرحله دوم، اگر نياز به برش، جاگذاري استند، شستشو و ... باشد، از طريق لوله‌هاي جانبي آندوسكوپي، ابزار و مواد مورد نياز، دقيقا به نقطه‌ي مد نظر منتقل شده و فرآيند درمان انجام ميشود. در بعضي موارد (مثلا سنگ كيسه صفرا)، ابزار سنگ شكن (به يك جرثقيل فكر نكنيد! بسيار كوچكتر از آن است كه فكرش را بكنيد!) وارد محل شده و كار خورد كردن سنگ و خارج كردن آن آغاز ميشود.

عوارض ERCP چيست؟

اين روش درماني، نسبتا بي خطر و ساده بوده، با اين حال، به دليل عبور يك شي خارجي از مري و معده، امكان احساس حالت تهوع تا چندين ساعت و تلخ شدن گلو وجود دارد. در مواردي كه نياز به برش در محل وجود داشته باشد، احتمال بروز عوارض جانبي (و نه عوارض خود ERCP) وجود دارد.

بنابراين، اين روش درماني مدرن، كاملا قابل اعتماد و كم خطر بوده و تبديل به يكي از روش‌هاي درماني رايج براي بعضي از بيماري‌ها شده است. با اين حال، افرادي كه اين فرآيند درماني را انجام ميدهند، نياز به مراقبت و نگهداري در منزل دارند. اين مقاله، بخش كوچكي از مقاله ERCP چيست در وبسايت نرسينو بوده است. وبسايت نرسينو، اولين پلتفرم سلامت ايران بوده كه تحت نظر دانشگاه علوم پزشكي ايران فعاليت ميكند. در صورتيكه نياز به خدمات مراقبتي بعد از انجام ERCP داريد، كافي است درخواست خود را در وبسايت نرسينو، ثبت نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.